Vlaamse klavecimbel vereniging

Welkom op de site van de Klavecimbelvereniging!

STOPZETTING van de Klavecimbelvereniging!

Vijftien jaar geleden begon een idealistische groep mensen aan een prachtig initiatief: de Vlaamse klavecimbelvereniging die honderden mensen wist samen te brengen rond hun passie, het klavecimbel, en alle aspecten errond, gaande van instrumentenbouw, uitvoeringspraktijk, uitgaven, solo- en basso continuo-repertoire tot wedstrijden, expo's, workshops, lezingen en middag- en avondconcerten. Dit alles concentreerde zich in de jaarlijkse klavecimbel- en studiedagen waarover de initiatiefnemers fier mogen zijn.

Zij werden trouwens tijdens vele van hun activiteiten gesteund door de grote namen in het veld zoals Gustav Leonhardt, Jos Van Immerseel, Christophe Rousset, Skip Sempé, Andreas Staier, Menno van Delft, Kris Verhelst, Ewald Demeyere, Léon Berben, Catalina Vicens, Nicolas Achten, Wim Winters, Julien Wolfs, Korneel Bernolet, Bart Naessens, Els Biesemans, … Ook bouwers uit binnen- en buitenland betuigden hun steun door hun instrumenten ten toon te stellen en ter beschikking te stellen van de wedstrijden en de recitals.

Het begrip Vlaamse klavecimbelvereniging klonk tot ver voorbij de landsgrenzen.

Bij een jubileum van vijftien jaar staan twee termen centraal: kristal en porselein. Het verfijnde, hoogwaardige materiaal kristal maar ook het breekbare porselein. Het moment is rijp om fier achteruit te kijken en plaats te maken voor de volgende generatie. De Vlaamse klavecimbelvereniging houdt daarom op te bestaan.

Ter afsluiting van deze vijftien prachtige jaren, kondigen we onze laatste activiteit aan. Op zaterdag 5 maart 2022 om 19.00u. zal Justin Taylor een klavecimbelrecital verzorgen in het Cultuurcentrum te Mechelen met als titel “La Famille Rameau”. Aansluitend op het concert is er gelegenheid tot napraten en terugblikken op de voorbije jaren.

Wij hopen op uw talrijke aanwezigheid!

sep
Recital door de winnaars van de Internationale Klavecimbelwedstrijd

mrt
Winnaars Vlaamse Klavecimbeldag 2019

Gefeliciteerd aan alle deelnemers van de klavecimbelwedstrijd! Een dikke pluim voor de winnaars van deze editie 2019 voor hun prachtige vertolkingen:

Categorie Liefhebbers:

1ste prijs: Pierre Vandekerkhove
2de prijs: Jochem Vanagt
3de prijs: Isabelle Deleu

Publieksprijs: Jochem Vanagt

Categorie Kenners:

1ste prijs: Alice Sheu
2de prijs:.Sayuri Nagoya
3de prijs: Cécile Chartrain

Publieksprijs: Veera Voordeckers

We kijken al uit naar het recital van Alice Sheu, met voorprogramma van Pierre Vandekerkhove op het originele Dulcken klavecimbel in Museum Vleeshuis Klank van de Stad!

Een bijzondere dank aan de bouwers Matthias Griewisch, Detmar Hungerberg & Volker Platte voor het beschikbaar stellen van drie bijzondere instrumenten tijdens wedstrijd en slotconcert!

nov
Vlaamse klavecimbeldag 2019