Vlaamse klavecimbel vereniging

Welkom op de site van de Klavecimbelvereniging!

STOPZETTING van de Klavecimbelvereniging!

Vijftien jaar geleden begon een idealistische groep mensen aan een prachtig initiatief: de Vlaamse klavecimbelvereniging die honderden mensen wist samen te brengen rond hun passie, het klavecimbel, en alle aspecten errond, gaande van instrumentenbouw, uitvoeringspraktijk, uitgaven, solo- en basso continuo-repertoire tot wedstrijden, expo's, workshops, lezingen en middag- en avondconcerten. Dit alles concentreerde zich in de jaarlijkse klavecimbel- en studiedagen waarover de initiatiefnemers fier mogen zijn.

Zij werden trouwens tijdens vele van hun activiteiten gesteund door de grote namen in het veld zoals Gustav Leonhardt, Jos Van Immerseel, Christophe Rousset, Skip Sempé, Andreas Staier, Menno van Delft, Kris Verhelst, Ewald Demeyere, Léon Berben, Catalina Vicens, Nicolas Achten, Wim Winters, Julien Wolfs, Korneel Bernolet, Bart Naessens, Els Biesemans, … Ook bouwers uit binnen- en buitenland betuigden hun steun door hun instrumenten ten toon te stellen en ter beschikking te stellen van de wedstrijden en de recitals.

Het begrip Vlaamse klavecimbelvereniging klonk tot ver voorbij de landsgrenzen.

Bij een jubileum van vijftien jaar staan twee termen centraal: kristal en porselein. Het verfijnde, hoogwaardige materiaal kristal maar ook het breekbare porselein. Het moment is rijp om fier achteruit te kijken en plaats te maken voor de volgende generatie. De Vlaamse klavecimbelvereniging houdt daarom op te bestaan.

Ter afsluiting van deze vijftien prachtige jaren, kondigen we onze laatste activiteit aan. Op zaterdag 5 maart 2022 om 19.00u. zal Justin Taylor een klavecimbelrecital verzorgen in het Cultuurcentrum te Mechelen met als titel “La Famille Rameau”. Aansluitend op het concert is er gelegenheid tot napraten en terugblikken op de voorbije jaren.

Wij hopen op uw talrijke aanwezigheid!

nov
lecture-recital en masterclass op het ‘Retteketet Muziekkabinet’

Op 24 november 2018 gaat in het Vleeshuis te Antwerpen een lecture-recital en masterclass door tijdens het festival ‘Retteketet Muziekkabinet’. Deze recital en masterclass worden gegeven door Mario Sarrechia.

Het betreft een lezing omtrent de instrumenten van de familie Ruckers-Couchet en de muziek die hiervoor geschreven is. Na de lezing is er een mogelijkheid tot masterclass voor gevorderde klavecimbelstudenten van de hogere graad of aan het conservatorium. Hierbij ligt een bijzondere nadruk op de muziek uit de 17e eeuwse Lage Landen zoals onder meer Sweelinck, Philips, Bull of het Susanne van Soldt-manuscript.

okt
Klavecimbel concerten

In november kan u naar twee barokmuziek concerten gaan waarin het klavecimbel een prominente rol speelt:

Het eerste gaat door op 18 november in de kapel van het Hollands College, Damiaanplein 9 te Leuven. Het Artemisia Consort onder leiding van Elke Janssens (info@elkejanssens.be) nodigt jullie daar om 11 u uit op een "Muzikale reis met Artemisia Gentileschi".

Meer informatie kan u hier vinden

Een tweede event is op 24 november om 20 u. in de Sint Peter-en-Paulkerk op de Veemarkt in Mechelen. Daar nodigt het duo I Suonatori Poetici (isuonatoripoetici@gmail.com) uit op "Eine besondere musikalische Reise" met een schare Duitse barokcomponisten.

Verdere details zie volgende link.

okt
Klavecimbel concerten AMUZ
  AMUZ (Festival van Vlaandern-Antwerpen kondigt volgende klavecimbelconcerten aan:

Op het eerste concert, BachPlus & soli, bieden ze u graag een speciale actie aan= 1 ticket kopen en 1 gratis.

<< Recentste bericht>> Meer

Arpeggio